Behovsanpassade AI-kurser hjälper svensk industri ta täten Örebro universitet erbjuder sedan 2017 korta, flexibla och behovsanpassade AI-kurser på avancerad nivå för yrkesverksamma inom industrin. Kursprogrammet har fått namnet Smarter. Med hjälp av finansiering från KK-stiftelsen har Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem vid Örebro universitet, tillsammans med högskolorna i Jönköping och Skövde samt partners inom industrin,

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 35

Källkoll valet – en lärresurs för demokratiundervisningen på högstadiet I början av förra veckan startade UR sin satsning på källkritik för högstadielever inför årets val: Källkoll valet. Programserien, som är en del av UR:s långsiktiga arbete med demokratifrågor för unga, består av 15 avsnitt på vardera 11 minuter och leds av Åsa Larsson och Jack

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 34

Nordiska ministerrådets vision är att de nordiska länderna år 2030 ska vara gröna med en mångfaldig natur och en globalt konkurrenskraftig ekonomi. De ska också vara inkluderande och socialt hållbara samhällen. Det här förutsätter en digital omställning, digital kompetens och ett livslångt lärande inom alla samhällsområden, men det är ländernas utbildningssystem inte anpassade för. 20-21

Lämna en kommentar till DigiNorden – en konferens om digital kompetens och grön omställning

Yrkeshögskola i Danmark satsar på Utbildning 4.0 I tisdags sparkade den treåriga utvecklingssatsningen Program for Uddannelse 4.0 igång vid UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i danska Odense. Namnet på satsningen anspelar på Industri 4.0 – omvandlingen till en digital, smart och uppkopplad industri.  Den digitala utvecklingen är på väg att förändra industrin – och hela samhället

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 33

Fram till 2024 ska Skolverket inrätta tio regionala kontor i olika delar av landet, från norr till söder. De fyra första kontoren i Härnösand, Luleå, Malmö och Solna öppnar under hösten 2022. Därefter följer Gävle, Umeå, Växjö och Örebro, Göteborg och Linköping. Regionaliseringen är en del av ett större regeringsuppdrag till Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM),

Lämna en kommentar till Kvalitetssystem, kvalitetsdialoger och regionalisering underlättar nationell skolutveckling

Skolbibliotek i Norge får medel till verksamhetsutveckling Tidigare i år utlyste Utdanningsdirektoratet medel som kommuner kan söka till projekt som ska stärka och utveckla skolbibliotekets verksamhet i grundskolan. Den här utlysningen sker årligen sedan 2018. Framför allt handlar det om att stimulera till läsning och att använda skolbiblioteket som en arena som kan stimulera till

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 32

Vidareutbildning och livslångt lärande i ett internationellt perspektiv Den oberoende danska tankesmedjan DEA publicerade nyligen en rapport som jämför åtgärder och tendenser kring vidareutbildning och livslångt lärande i åtta länder: Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Singapore, Storbritannien (Skottland), Sverige och Tyskland (Bayern).  Syftet med rapporten är att ge inspiration till initiativ som kan bidra till att

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 31

Gästskribent Kristina Björn tillsammans med medspanaren Lotta Fransson delar med sig av intryck och reflektioner från årets Almedalsvecka. Båda arbetar till vardags på RISE enhet Livslångt Lärande med huvudfokus på skolfrågor. 2022-års Almedalsvecka är precis avslutad och nyss hemkommen slår jag mig ned för att summera lite reflektioner och spaningar. Det har varit fem mestadels soliga, intensiva dagar med många

Lämna en kommentar till Spaning i Almedalen

Vilka digitala kompetenser behöver blivande lärare utveckla? Spaningen har flera gånger tidigare tagit upp det arbete som under året pågår i forskningsprojektet GrunnDig, som leds av Kunnskapssenter for utdanning vid Universitetet i Stavanger. I slutet av förra veckan presenterades en ny resonerande sammanfattning av en internationell kunskapsöversikt. Den här gången handlar det om A review

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 26

En tydlig koppling mellan teori och praktik stärker yrkesutbildningarna Vad behöver göras för att öka de studerandes motivation och minska avhoppen från yrkesutbildningarna? Vibe Aarkrog och Bjarne Wahlgren, lektor i yrkespedagogik respektive professor i vuxenpedagogik vid DPU, Århus universitet, konstaterar att det gäller att skapa ett tydligt sammanhang mellan teori och praktik. Igår presenterade DPU

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 25