Kan distributionsmodeller som påminner om tjänsterna för strömmande musik och film göra det lättare att överblicka och få tillgång till digitala läromedel och andra lärresurser som kan utveckla undervisningen i skolan? I Förstudie av “digitala lärresurser på kran”, skriven på uppdrag av Sambruk och VLM, lyfter utbildningsanalytikern Jan Hylén fram viktiga frågeställningar som ger underlag

Lämna en kommentar till Kan nya distributionsmodeller öka användningen av digitala läromedel?

Kunskapsöversikter kan ge klokare beslut Systematiska kunskapsöversikter är ett effektivt sätt att skapa överblick över aktuella teman inom olika forskningsområden. Det handlar om att ta fram breda översikter, som ringar in all relevant forskning inom temat. De har länge varit vanliga inom medicinsk forskning, men har efterhand spritt sig till andra områden, bland annat utbildning.

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 24

Utvecklingen av AI-baserade textgeneratorer innebär att det är enklare än någonsin för elever att fuska med examinerande skriftliga hemuppgifter. Det här är något som alla som arbetar med eller fattar beslut om undervisning i skolan behöver känna till och förhålla sig konstruktivt till. Hur påverkas utformning, användning och bedömning av skrivuppgifter när texter kan genereras

Lämna en kommentar till Vad händer med skrivuppgifterna när texter kan skapas av AI?

Viktiga problemställningar kring lärandeanalytik Spaningen har tidigare tagit upp att Norges regering, som en del av arbetet med en ny utbildningslag, tillsatt en expertgrupp för lärandeanalytik. En del av expertgruppens uppdrag är att ge en samlad bild av hur lärandeanalytik används i Norge idag, från grundskolan till högre utbildning. En annan del är att se

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 23

Hur rör sig lärare i klassrummet och vad betyder det för deras undervisning? Är möbleringen av klassrummet tillräckligt funktionell? Går det att interagera med alla elever? Tekniska lösningar som bygger på IoT (Internet of Things eller Sakernas Internet) gör det enkelt att samla in och visualisera den här typen av data. Genom att analysera och

Lämna en kommentar till Analys av lärares rörelsemönster ger nya perspektiv på undervisningen

AI och maskininlärning är på väg att bli en del av förskolans och skolans vardag. Ett sätt att använda tekniken är att skapa digitala assistenter som svarar på praktiska frågor och bidrar till barns kunskapsutveckling och lärande. Helsingborgs stad har tagit fram assistenten Laiban, som nu används på nästan alla av kommunens förskolor. Det här

Lämna en kommentar till Laiban – en AI-baserad assistent i förskolan

Digitalisering i välfärden – lärares attityder och erfarenheter I förra veckan publicerade SKR en uppföljning av rapporten Digitalisering i välfärden, som genomfördes 2019 och publicerades året därpå. Den nya rapporten är baserad på en enkät som genomfördes under hösten 2021. Den använder samma eller liknande frågor som i den enkät som låg till grund för

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 22

Arbetet med skolans digitalisering fortsätter runt om i landet. AI och maskininlärning är exempel på teknologier som är på väg in i skolan på bred front. Adaptiva läromedel, som anpassar innehåll och uppgifter efter varje elevs kunskapsnivå, är ett sätt att dra nytta av de nya möjligheterna att utveckla och förbättra undervisningen. Forskare vid Göteborgs

Lämna en kommentar till Vad händer i klassrummet när adaptiva läromedel blir en del av undervisningen?

En prognos från Finland om framtidens utbildning Prognostiseringsforum för kunnande (PFK) arbetar sedan 2017 med att analysera hur förutsättningarna för utbildning och arbetsliv kan komma att utvecklas och förändras i Finland under de närmaste fem till femton åren. Syftet med verksamheten är att fungera som stöd för utvecklings- och planeringsarbetet på Undervisnings- och kulturministeriet samt

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 21

Det krävs ett närmare och mer systematiskt samarbete mellan skola och arbetsliv för att klara den långsiktiga kompetensförsörjningen i Sverige. Här spelar Competence i Västerås en viktig roll som intermediär, inspiratör och nationell partner i arbetsmarknadsfrågor. Competence hjälper arbetsgivare och utbildningsanordnare att ta fram nya utbildningar och arbetar aktivt för att intressera unga för utbildningar

Lämna en kommentar till Competence arbetar för en fungerande kompetensförsörjning och ett bättre samhälle