Spaningen 002 – en utflykt till Tyskland, Norge och Finland

Carl Heath
Carl Heath - RISE
1 minuters läsning

I det här andra avsnittet av podden spaningen pratar vi allra först om en bok från OECD om en skola för 2000-talet. Sedan tar vi upp skolans digitalisering i Tyskland och försöket med en nationell plattform för digitala läromedel, Den teknologiske skolesekken i Norge och Bothnia Learning Hub i Finland. Sist kommer några tips för den som vill hålla ett öga på skolutvecklingen i Finland.

Spaningen är en tjänst från RISE som gör det enklare att följa med i och att förstå vad den pågående teknik- och samhällsutvecklingen innebär för utbildning och lärande. Tjänsten är en del av RISE partnerskap för tillämpad forskning och utveckling inom digitalisering och lärande. Podden spaningen, som ger en översikt av vad som är på gång just nu inom digitalisering och lärande, produceras av Stefan Pålsson och Carl Heath.

Dela den här artikeln
Carl Heath
av Carl Heath RISE
Följ:
Carl Heath är senior forskare och fokusledare för området resilienta informationssystem. Fokusområdet syftar till att stärka förutsättningarna för ett tryggt och resilient samhälle i en digital tid. Carl har ett forskningsintresse inom samhällets digitala strukturomvandling, framförallt rörande frågor kopplade till demokrati, digital resiliens, innovation och lärande. Carl har varit regeringens särskilda utredare att värna det demokratiska samtalet och är idag medlem i en tankesmedja för Nordiska Ministerrådet rörande demokrati och digitalisering. Carl hörs i podden Livslångt som finns där poddar finns.