Forskarintervjuer från Learning Forum 2018: Martin Tallvid

Stefan Pålsson
2 minuters läsning

Martin Tallvid är lektor på Center för skolutveckling, Göteborgs stad samt adjungerad universitetslektor vid Institutionen för tillämpad IT på Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om digitaliseringens konsekvenser i klassrummet, det vill säga vad som händer i klassrummet när it och digitala medier blir en del av undervisningen och hur det påverkar lärarens arbetssituation. 2015 disputerade Martin Tallvid på avhandlingen 1:1 i klassrummet – analyser av en pedagogisk praktik i förändring.

När varsin dator till elever och lärare började införas i skolan, litade beslutsfattarna i regel på att huvudmannen skulle ordna infrastrukturen och lämnade över den pedagogiska tillämpningen till lärarna. Det förmodades att de kunde klara det här på egen hand, eftersom de är pedagoger.

Det är inte alls så enkelt, konstaterar Martin Tallvid. Läraren ska lägga om sin undervisning, tänka på nya sätt och ta andra hänsyn än tidigare. Med andra ord behövs ett omfattande pedagogiskt och didaktiskt förändringsarbete som fordrar mycket kraft och kräver mycket tid.

Forskningen kan underlätta det här förändringsarbetet, men det förutsätter att forskare ställer frågor som inte enbart är av akademiskt intresse, utan också har ett värde för lärarprofessionen. Därför, menar Martin Tallvid, är det viktigt att huvudmännen inrättar en sådan typ av lektorstjänst som han själv har, med en fot i akademin och en i skolan. Med forskarutbildade lärare som arbetar som lektorer, kan akademins och skolans skilda världar föras betydligt närmare varandra.

Dela den här artikeln