Forskarintervjuer från Learning Forum 2018: Martin Johansson

Stefan Pålsson
1 minuters läsning

Martin Johansson arbetar som forskare på RISE Interactive i Göteborg. Han medverkar sedan förra året i det treåriga innovationsprojektet IoT-hubb skola. Syftet med projektet, som bygger på samverkan mellan forskning, näringsliv och offentlig sektor, är att ta reda på hur uppkopplade lokaler och föremål kan användas för att utveckla undervisning och lärande i skolan. 

Det sker en snabb teknikutveckling som förr eller senare kommer att påverka skolans verksamhet. Därför, menar Martin Johansson, är det viktigt att börja undersöka möjligheterna tidigt, för att hjälpa landets skolor att implementera hållbara modeller och arbetssätt.

Under projektets gång arbetar IoT-hubb Skola iterativt med olika lösningar för att se hur den här typen av teknik kan vara till nytta. Vilka hinder och möjligheter visar sig när uppkopplade sensorer, mikrofoner, kameror och andra IoT-lösningar används i undervisningen?

Det övergripande målet med IoT-hubb Skola är att lyfta fram goda exempel på teknikanvändning som visar vägen framåt, säger Martin Johansson.

Dela den här artikeln
Integritet

Denna webbplats använder cookies så att vi kan ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.