Kraftsamling för välfärdens kompetensförsörjning

5 minuters läsning

Kompetensbristen inom välfärden är en av de största utmaningarna på svensk arbetsmarknad. En åldrande befolkning, färre i arbetsför ålder och ökande krav på vård och omsorg skapar stora påfrestningar för kommuner och regioner. För att möta dessa utmaningar har SKR nyligen arbetat fram ett samlat stöd som syftar till att bättre utnyttja den kompetens och kapacitet som redan finns bland medarbetarna. Där målet är att ge förtroendevalda och tjänstemän konkreta verktyg och stöd för att säkra en hållbar bemanning och arbetsmiljö i välfärdssektorn.

I tider då en åldrande befolkning i kombination med få personer i arbetsför ålder och ett ekonomiskt svårt läge är det viktigt att välfärden tar vara på den kapacitet och kompetens som redan finns bland medarbetare som arbetar i sektorn. Ett av SKR:s strategiska uppdrag är att säkra välfärdens kompetensförsörjning, vilket bland annat innebär att bidra till att den befintliga arbetskraftens kapacitet och kompetens tas tillvara.

SKR har nyligen därför tagit fram en Action plan – en kraftsamling, innehållande stöd för att kunna hantera de kompetensutmaningar välfärden står inför. Initiativtagarna bakom det framtagna stödmaterialet och kraftsamlingen är SKR:s beredning för kompetensförsörjning, bestående av förtroendevalda från hela landet. Beredningen består av 13 ordinarie ledamöter inkl. ordförande och vice ordförande och 10 ersättare från samtliga riksdagspartier.

En gemensam kraftsamling

SKR:s kraftsamling är en strategisk satsning för att stödja kommuner och regioner i att bemöta välfärdens kompetensutmaningar. Genom ökad kunskap, samarbete och erfarenhetsutbyte. Den bygger på insikten att sektorn behöver arbeta mer långsiktigt och effektivt med de resurser som redan finns. Målet är att ge främst förtroendevalda, men även tjänstemän konkreta verktyg och stöd för att säkra en hållbar bemanning och arbetsmiljö i välfärdssektorn. Det samlade stödet syftar till att bättre utnyttja den kompetens och kapacitet som redan finns bland medarbetarna genom att fokusera arbetet på tre prioriterade områden och främja samverkan för att skapa långsiktiga lösningar.

  1. Arbeta med friskfaktorer
    Fokus ligger på att skapa friska, hållbara och attraktiva arbetsplatser så att medarbetare mår bra, utvecklas och väljer att stanna inom yrket. Genom åtta forskningsbaserade friskfaktorer så som att säkerställa att organisationen är rättvis och transparent, arbeta med tidiga insatser, närvarande och tillitsfullt ledarskap, kompetensutveckling, prioritering av arbetsuppgifter med flera är förhoppningen att arbetsmiljön ska förbättras, att sjukfrånvaron minskar och att sektorns attraktionskraft ökar.
  2. Arbeta heltid och arbeta längre
    Insatser som främjar heltidsarbete och förlängda arbetsliv är centrala för att minska behovet av nyrekryteringar. Målet är att fler ska kunna och vilja arbeta mer hållbart och längre.
  3. Arbeta med tidig omställning
    Kompetensutveckling, karriärvägar och tidig omställning är avgörande för att möta framtidens behov. Genom att nyttja verktyg som Omställningsfonden och lokala initiativ kan organisationer skapa förutsättningar för både individers och verksamheters utveckling.

För att underlätta arbetet innehåller det framtagna stödmaterialet checklistor, riktlinjer, utbildningsmaterial och lärandeexempel från verksamheter som framgångsrikt implementerat insatser. Materialet är utvecklat för att möta de olika behov som kan finnas i kommuner och regioner och bör med fördel användas i samtliga faser av arbetet, från analys och planering till genomförande och uppföljning. Materialet riktar sig till förtroendevalda och tjänstemän i kommuner och regioner, men också till HR-specialister, chefer och fackliga företrädare som behöver verktyg och stöd för att driva förändring.

Exempelvis finns där i materialet statistik som kan underlätta vid beslut, konkreta förslag på aktiviteter, tydliga processbeskrivningar och exempel på hur politiska budgetuppdrag kan formuleras. I material finns även flertalet länkar till ytterligare information, fakta och forskning, samt checklistor och länkar till utbildningsmaterial.

För bästa effekt rekommenderas det att förtroendevalda nyttjar materialet i kombination med att se över inriktningsdokument och befintliga beslut, fattar nya beslut och styr verksamheten mot de prioriterade områdena. Samt att chefer och HR ges mandat att aktivt arbeta med friskfaktorer, heltidsorganisationer och möjlighet att satsa på tidig omställning. Arbetet görs inte under en dag utan kräver en kraftsamling från alla parter där det är möjligt att åstadkomma förflyttningar om arbetet görs tillsammans. Där dialog och samverkan mellan olika aktörer är avgörande för att säkerställa att insatserna får önskad effekt.

SKR betonar även vikten av att lära av varandra. Genom att dela erfarenheter, använda stödmaterialet och dra nytta av de resurser som finns kan kommuner och regioner stärka sin kompetensförsörjning och skapa långsiktiga lösningar.

Stödmaterialet är tillgängligt via SKR:s webbplats: Action plan | SKR  och kan laddas ner av förtroendevalda och tjänstemän i kommuner och regioner.

Dela den här artikeln
Följ:
Projektledare inom Livslångt Lärande på RISE, med en bakgrund inom systemutveckling, lärande och utbildning, och processarbete främst inom den offentliga sektorn. Kristina arbetar med projekt som rör lärande, kompetensförsörjning och kompetensomställning. Hon gör även kartläggningsarbeten, analyser och författar rapporter.
Skriv en kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *