Under pandemin ställdes många organisationer inför en radikal omställning – från fysiska arbetsplatser till digitala miljöer. Andrea Eriksson vid KTH har projektlett en större studie ”Hållbart lärande i radikal omställning” som finansierats av Afa försäkring, som ville öka kunskapen om hur ledarskap och lärande förändras när arbetet sker på distans. Under tre år samarbetade projektet med två företag och följde särskilt sju team.
I arbetet användes SECI-modellen (Socialization, Externalization, Combination, Internalization) som ett analytiskt ramverk för att förstå hur kunskap skapas och delas i team under radikala förändringar. Modellen visar hur tyst kunskap (erfarenhetsbaserad) omvandlas till explicit kunskap (formulerad och delbar) – och tillbaka igen – genom social interaktion.
SECI-modellen är användbar som teoretiskt ramverk men också när man i praktiken behöver diskutera och synliggöra hur den kunskap som vi bär inom oss kan spridas till fler kollegor och också utveckla och etablera arbetssätt så att vi får till ett organisatoriskt lärande.

Katrin Skagert, Andrea Eriksson och Anna Williamsson lyfter i en artikel tre faktorer som är avgörande för teamens lärande:
- Individuell flexibilitet i tid och rum
- Omstrukturering av kommunikation och relationer
- En organisatorisk kultur som främjar lärande och kontinuerliga förbättringar
För ledare innebär detta ett skifte från att vara närvarande fysiskt till att aktivt skapa nya former för social interaktion, stöd och kunskapsdelning – både digitalt och på plats. Ledarskapet behöver vara både hälsoorienterat och motiverande, samtidigt som det balanserar individens behov med teamets gemensamma mål.
En av de viktigaste lärdomarna var att en kultur präglad av systematiskt förbättringsarbete var en styrka även i en så radikal förändring som pandemin och omställningen till arbete på distans innebar.
Artikeln ger konkreta exempel på hur ledare kan främja lärande i hybrida arbetsmiljöer och hur organisatoriska strukturer påverkar möjligheten till utveckling.
Vill du förstå hur du som ledare kan navigera i en hybrid arbetsvardag och samtidigt stärka teamets lärande?
Läs artikeln: Learning and leadership processes in the wake of the pandemic.



