Hur påverkas ledarskapet när kontoret försvinner?

3 minuters läsning
Personer i rörelse i kontorsmiljö

Under pandemin ställdes många organisationer inför en radikal omställning – från fysiska arbetsplatser till digitala miljöer. Andrea Eriksson vid KTH har projektlett en större studie ”Hållbart lärande i radikal omställning” som finansierats av Afa försäkring, som ville öka kunskapen om hur ledarskap och lärande förändras när arbetet sker på distans. Under tre år samarbetade projektet med två företag och följde särskilt sju team.

I arbetet användes SECI-modellen (Socialization, Externalization, Combination, Internalization) som ett analytiskt ramverk för att förstå hur kunskap skapas och delas i team under radikala förändringar. Modellen visar hur tyst kunskap (erfarenhetsbaserad) omvandlas till explicit kunskap (formulerad och delbar) – och tillbaka igen – genom social interaktion.

SECI-modellen är användbar som teoretiskt ramverk men också när man i praktiken behöver diskutera och synliggöra hur den kunskap som vi bär inom oss kan spridas till fler kollegor och också utveckla och etablera arbetssätt så att vi får till ett organisatoriskt lärande.

Foto på tre glada kvinnor.
Katrin Skagert, Andrea Eriksson och Anna Williamsson

Katrin Skagert, Andrea Eriksson och Anna Williamsson lyfter i en artikel tre faktorer som är avgörande för teamens lärande:

  • Individuell flexibilitet i tid och rum
  • Omstrukturering av kommunikation och relationer
  • En organisatorisk kultur som främjar lärande och kontinuerliga förbättringar

För ledare innebär detta ett skifte från att vara närvarande fysiskt till att aktivt skapa nya former för social interaktion, stöd och kunskapsdelning – både digitalt och på plats. Ledarskapet behöver vara både hälsoorienterat och motiverande, samtidigt som det balanserar individens behov med teamets gemensamma mål.

En av de viktigaste lärdomarna var att en kultur präglad av systematiskt förbättringsarbete var en styrka även i en så radikal förändring som pandemin och omställningen till arbete på distans innebar.

Artikeln ger konkreta exempel på hur ledare kan främja lärande i hybrida arbetsmiljöer och hur organisatoriska strukturer påverkar möjligheten till utveckling.
Vill du förstå hur du som ledare kan navigera i en hybrid arbetsvardag och samtidigt stärka teamets lärande?
Läs artikeln: Learning and leadership processes in the wake of the pandemic. 

Dela den här artikeln
Linnéa är en erfaren projektledare på RISE Livslångt Lärande med bakgrund inom kommunikation, forskning och utveckling. Hon arbetar främst med projekt som rör kompetenskartläggning, bedömning och utveckling av befintlig personal. Med förmåga att navigera komplexa system och främja samarbete driver hon inkluderande och hållbara förändringsinitiativ, där lärande och innovation står i centrum.
Inga kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Integritet

Denna webbplats använder cookies så att vi kan ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.