Orientera dig kring AI och lärande

Kristina Björn
Kristina Björn - RISE
11 minuters läsning

Livslångt lärande och artificiell intelligens (AI) – Var ska man börja?

Det senaste halvåret har vi upplevt en lång rad genombrott där olika tillämpningar av artificiell intelligens (AI) har gjorts tillgängliga för världen. Förutsättningarna för lärande har med detta påverkats, vilket utmanar på flera fronter. Många samtal om och hur AI påverkar skola, lärande och arbetsliv pågår och intresset för och behovet av att lära mer om AI och nya AI-tjänster som Chat GPT, Google Bard, My AI på Snapchat osv. är plötsligt stort, vilket bland annat framgår av hur vi söker efter information om detta på nätet.

Att följa och fånga upp allt som händer kring AI just nu är omöjligt, men det är angeläget, för att inte säga nödvändigt, att vi alla skapar oss en grundläggande förståelse av vad det hela handlar om för att kunna förhålla oss till utvecklingen, dess påverkan på våra liv och inte minst de verksamheter vi verkar i och ansvarar för.

Här nedan har vi samlat en del tips i form av ett blandat material att botanisera i för dig som vill orientera dig lite på området AI och lärande. Ett axplock av olika format, röster och perspektiv från det senaste halvåret för dig som behöver något att börja med, eller som kanske har lite mer tid nu när sommaren är här.

Kanske hittar du också något som du delar vidare. Med kollegor, medarbetare, elever, vänner, beslutsfattare eller vem som helst som är nyfiken och också behöver lära eller förstås lite mer om AI och lärande. Vi kommer förstås att fortsätta tipsa även framöver, så håll utkik efter nya spaningar och tipsa gärna oss om sådant som du tycker vore intressant för många att ta del av via kommentarerna nedan.

LÄSTIPS

Grundkurs i AI | Jakob Bäck | Internetstiftelsen

Internetstiftelsen har samlat tre artiklar i en kort liten kurs väl värd att ta del av för den som vill orientera sig lite på området. Artiklarna har rubrikerna Vad är AI för något?, AI är redan vardag samt Vilka risker finns det med AI? De kan läsas som helhet eller var och en för sig. Artiklarna är fria att använda och passar utmärkt både för egen läsning och som underlag för samtal om AI på arbetsplatsen eller med äldre elever och studenter.

>> internetkunskap.se/grundkurs-i-ai

— — — —

AI-verktyget blev snabbt bra på svenska | Annica Hulth | Uppsala universitet

ChatGPT är en så kallad språkmodell. Men vad innebär det? I den här intervjun med Joakim Nivre, professor i datorlingvistik vid Uppsala universitet, kan du lära dig mer om vad en språkmodell är och hur den tränas upp. Även här finns utmärkta tips på vidare läsning i slutet av artikeln.

>> www.uu.se/nyheter/arkiv/2023-05-10-ai-verktyget-blev-snabbt-bra-pa-svenska

— — — —

Framtidens digitala lärande | Torkel Klingberg | Natur och Kultur

I sin senaste bok bjuder hjärnforskaren Torkel Klingberg på en kunskapsresa som belyser viktiga aspekter av människan, digitalisering och lärande. Bilden som växer fram är bilden av ett centralt, komplext område med intressanta utmaningar och möjligheter. I bokens avslutande kapitel presenterar Klingberg också tre möjliga bilder av framtidens digitala lärande: Pippi Långstrump, Normhöjning samt Renässans och 5K.

>> www.nok.se/titlar/laromedel-b2/Framtidens-digitala-larande/680e6898-1aa8-42d8-ae77-3980c87bb6e8

— — — —

AI kan ersätta även kvalificerade yrken | Åsa Malmberg | Uppsala universitet

Vad händer med våra arbetsuppgifter när kraften i AI blir tillgänglig för alla? Kommer datorerna att ta över våra jobb? I den här artikeln från Uppsala universitet, intervjuas Sofia Hemnäs, forskare i nationalekonomi vid institutet för bostads- och urbanforskning (IBF) om hur det har sett ut historiskt när ny teknik har förändrat förutsättningarna för olika former av arbeten.

>> www.uu.se/nyheter/arkiv/2023-03-20-ai-kan-ersatta-aven-kvalificerade-yrken

— — — —

Inom AI är det som om halva klassen är nobelpristagare eller analfabeter | Emma Stenström | Dagens industri

“Det har aldrig varit mer spännande att vara lärare. Jag kan knappt vänta tills sommaren är över och jag äntligen, på allvar, ska få ta in AI i undervisningen.” Så skriver läraren Emma Stenström i denna korta men läsvärda krönika om AI och undervisning i Dagens Industri den 12 maj 2023.

>> www.di.se/nyheter/inom-ai-ar-det-som-om-halva-klassen-ar-nobelpristagare-eller-analfabeter

— — — —

AI och skolan – hur du som lärare kan använda ChatGPT med omdöme och undvika fyra typer av AI-fällor | Johan Falk | GIT HUB

Johan Falk är tidigare vetenskapsjournalist, webbutvecklare och gymnasielärare och arbetar idag med skolfrågor på nationell nivå. Hans bok AI och skolan är en e-bok under konstant utveckling och uppdateras regelbundet till nya versioner. Boken, som finns på både svenska och engelska och kan laddas ned från GitHub i flera olika digitala format, är riktad till lärare och annan pedagogisk personal i skolan. Alla som vill är välkommen att föreslå förbättringar och tillägg direkt på nedleddningssidan. Där kan du också anmäla så att du alltid blir notifierad om nya uppdateringar.

>> github.com/Itangalo/AI-Education

— — — —

PODDTIPS

Led för lärande och skapa tiden som behövs | Helene Barnekow och Katarina Pietrzak | Livslångt, RISE

Känner du dig tveksam till varför du alls ska botanisera vidare och lära dig mer inom AI-området? I ett avsnitt av podden Livslångt lyfter Helene Barnekow i ett samtal med Katarina Pietrzak bland annat fram vad lärande betyder för den som vill leda och verka med relevans i sin samtid. Tankar som kanske kan ge några svar på varför vi alla behöver ta oss an detta område.

>> Livslångt – Led för lärande och skapa tiden som behövs

— — — —

Vad är ChatGPT? | Måns Jonasson och Jannike Tillå | Dumma frågor om internet, Internetstiftelsen

Alla pratar om ChatGPT och AI men vad är det egentligen? Och det här med att ChatGPT är en språkmodell, hur funkar det? Och varför kan man inte lita på svaren man får? Måns och Jannike från Internetstiftelsen reder ut det hela på 15 lärorika minuter.

>> Vad är ChatGPT?

— — — —

Ai-läskunnighet | Podd med Linda Manilla | Teknik i akademi, Linnéuniversitetet

Linda Mannila, som till hösten tillträder sin nya professur i AI vid Helsingfors Universitet besöker Linnéuniversitets podd “Teknik i akademi” och reder bland mycket annat ut vad AI-läskunninghet betyder och diskuterar frågan om manlig och kvinnlig representation i “AI-branschen”. Hon förmedlar också flera kloka tips för oss som vill och/eller behöver lära mer om AI och lärande.

— — — —

FILMTIPS

ChatGPT – AI för alla? | Seminarium | IVA och RISE

I ett samarbete mellan RISE och medlemsföretag i IVAs Näringslivsråd, får vi i detta inspelade seminarium från 25 maj 2023 möjlighet att lära mer om tekniken bakom och potentialen hos ChatGPT. Hur kan du dra nytta av detta verktyg i arbete? Och vad borde man tänka på när man tar hjälp av denna typ av verktyg? Medverkande:

Charlotte Karlsson. Olof Mogren och Peter Nordström, RISE presenterar dels en teknisk och vetenskaplig bakgrund till ChatGPT och AI. De berättar också hur AI-verktygen påverkar organisationens arbetssätt och visar praktiska exempel på hur ChatGPT används.

— — — —

How AI Could Save (Not Destroy) Education | Sal Khan | TED

Khan Academy erbjuder sedan 2006 gratis utbildningsmaterial i en mängd olika ämnen för elever i alla åldrar online. Sal Khan, grundare och VD, menar nu att AI kan leda till den största positiva transformationen av utbildning någonsin. I detta TED Talk delar han sina tankar om möjligheter han ser för elever och pedagoger att samarbeta med AI-verktyg, inklusive potentialen för en personlig AI-tutor för varje elev och en AI-lärarassistent för varje lärare.

— — — —

Om AI | Lilla Aktuellt | SVT

Två kortare, informativa inslag där barn testar AI och AI och olika tillämpningar av tekniken förklaras på ett enkelt sätt. Användbart för både vuxna och barn.

>> www.svtplay.se/klipp/Kz7zzM9/vi-testar-ai

>> www.svtplay.se/klipp/jkAPLrL/kommer-ai-ta-over-jobben?id=jkAPLrL

— — — —

AI-transformation | Sverker Jansson, Sephide Pashami och Olof Mogren| RISE

I sex mycket korta, informativa filmer från RISE delar Sverker Jansson, ledare Centrum för tillämpad AI, Sephide Pashami, senior forskare avancerad dataanalys, och Olof Mogren, Senior forskare och forskningsledare Deep Learning, med sig av kunskaper kring olika aspekter av AI. Filmerna kan ses som en serie eller var och en för sig och har rubrikerna:

  • AI-transformation – Intro
  • AI på 100 sekunder
  • Data
  • Maskininlärning
  • Tillämpad Ai
  • Din väg till AI

— — — —

TESTA SJÄLV!

Diane | Micke Kring | mickekring.se

Spaningens alldeles egen hacker, Micke Kring, ägnar också delar av sin fritid åt att testa ny teknik och han har naturligtvis inte kunnat hålla sig ifrån att utmana sig själv i att kreativt utforska några av alla möjligheter som generativ AI medför. På Mickes egen hemsida kan du ta del hur han utvecklat Diane, en app som syr ihop ett par AI-tjänster till ett flöde som gör att du med en enkel mobilinspelning av ett samtal eller möte, ögonblickligen kan få ut mötesprotokoll eller sammanfattning i färdig text. Här beskriver Micke hur du gör för att komma i gång och testa Diane.

>> Testa Diane – iOS

Dela den här artikeln
Kristina Björn
RISE
Följ:
Senior projektledare / utbildningsstrateg med huvudfokus på samarbeten och tillämpad forskning inom områdena livslångt lärande och skolans förnyelse i en digital tid. Huvudansvarig för Spaningen samt för ”Leda och organisera förnyelse”, RISE utbildning i innovationsledning för chefer och ledare i skolan.