Kompetensförsörjning och lärande på agendan under Almedalsveckan 2024 

Kristina Söderberg
Kristina Söderberg - RISE
4 minuters läsning

Kompetensförsörjning och lärande är centrala frågor för Sveriges framtida utveckling. Under Almedalsveckan 2024 i Visby, Gotland, lyfts dessa frågor i en rad seminarier och evenemang som belyser utmaningar och möjligheter inom utbildning, arbetsmarknad och kompetensförsörjning. RISE är på plats för att bevaka och delta i samtalen. 

Almedalsveckan, som i år hålls mellan den 25 och 28 juni, är världens största demokratiska mötesplats för samhällsfrågor. Här möts politiska företrädare, representanter från offentlig och privat sektor samt ideella organisationer för att diskutera och debattera aktuella ämnen. 174 separata arrangemang kommer i år att fokusera på kompetensförsörjning och lärande under ämnesområdena arbetsmarknad, sysselsättning och utbildning.

Med ett växande behov av specialiserad kompetens och en snabb teknologisk utveckling, står Sverige inför betydande utmaningar som kräver samarbete och engagemang från olika samhällsaktörer. Bristen på kompetens inom flera nyckelområden är en central fråga. Denna brist riskerar att påverka både industrins tillväxt och den allmänna välfärden. För att möta utmaningarna krävs innovativa lösningar och ett samordnat arbete mellan politiker, näringsliv, utbildningsinstitutioner och andra relevanta aktörer.

En annan fråga är hur Sverige kan behålla sin konkurrenskraft inom snabbväxande industrier som exempelvis teknik. Av Almedalsprogrammet för 2024 att döma ses det som en nödvändighet att skapa en gynnsam miljö för forskning och utveckling. Detta inkluderar att främja utbildning och forskning som är anpassad till framtidens behov och teknologiska framsteg. Men hur säkerställer vi detta?

Användningen av ny teknologi, såsom artificiell intelligens (AI), i utbildningssektorn, öppnar upp för nya möjligheter att förnya undervisningen och stödja elevernas lärande. Teknologiska framsteg ger unika möjligheter att reformera utbildningsmetoder och ta itu med de utmaningar som dagens utbildningssystem står inför. Frågor kring hur tekniska framsteg balanseras med etiska överväganden för att säkerställa att teknologin används på ett ansvarsfullt sätt, är en av många frågor som kommer att diskuteras under veckan.

I arbetslivet finns även ett uttalat behov av att synliggöra och värdera de osynliga arbetsuppgifter som ofta utförs utan erkännande. Dessa uppgifter, som ofta påverkar karriärutvecklingen negativt, behöver bli mer erkända för att skapa en mer rättvis och jämställd arbetsmiljö. Att lyfta fram och diskutera dessa frågor är även det avgörande för att förbättra arbetsvillkoren och främja jämställdhet på arbetsplatsen.

För att kunna möta framtidens krav på kompetensförsörjning och lärande, är det viktigt att alla samhällsaktörer arbetar tillsammans. Politiska beslutsfattare, företagsledare, forskare och representanter från civilsamhället måste samverka för att utveckla hållbara lösningar på de komplexa utmaningar vi står inför. Almedalsveckan 2024 erbjuder en unik plattform för dessa diskussioner. Olika perspektiv kan antas och idéer kan utbytas som ett led i att forma framtidens arbetsmarknad och utbildningssystem i Sverige.  Från RISE är vi därför sex personer på plats i Almedalen. Personer som alla på olika sätt bevakar och för dialog kring ovan frågor. Tveka inte att ta kontakt.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7193475372745682944

Faktaruta

Ett par arrangemang att hålla koll på

Norra Sverige behöver kompetens – hur svarar kompetensbranschen?
Datum och tid: 26 juni 2024, 08:30 – 09:15
Arrangör: Kompetensföretagen

Detta debatt- och panelsamtal diskuterar hur kompetensbranschen kan möta behoven av arbetskraft i norra Sverige för att möjliggöra industrisatsningarna och den nödvändiga välfärden.

— — — —

AI-hackathon med fokus på utbildning
Datum och tid: 26 juni 2024, 10:00 – 10:45
Arrangör: Atea Sverige AB

I denna workshop utforskas hur generativ AI kan användas för att reformera undervisningen och möta skolväsendets utmaningar.

 

Dela den här artikeln
Följ:
Projektledare inom Livslångt Lärande på RISE, med en bakgrund inom systemutveckling, lärande och utbildning, och processarbete främst inom den offentliga sektorn. Kristina arbetar med projekt som rör lärande, kompetensförsörjning och kompetensomställning. Hon gör även kartläggningsarbeten, analyser och författar rapporter.