Att utforska Gamescom

Gabriella Kalteneckar
Gabriella Kalteneckar - RISE
6 minuters läsning
Retro area, Halle 10.2

En plattform för B2B, konsumenter, entreprenörer, utbildare och andra aktörer inom dataspelspelindustrin

I den livliga staden Köln i Tyskland anordnas varje år ett av världens största evenemang som förenar entreprenörer, utbildare och spelentusiaster från hela världen. Gamescom, den välkända internationella mässan för videospel och digital underhållning, har utvecklats till mer än bara ett skyltfönster för spelentusiaster. Den har blivit ett viktigt forum för B2B-interaktioner (business-to-business) och erbjuder ett unikt utrymme för spelutvecklare, publishers, forskare, politiker och utbildare att knyta kontakter, marknadsföra sig, få insikter och inspiration samt hitta samarbeten och forma spelbranschens framtid.

Invigning av Gamescom 2023 med Dr. Robert Habeck (ledamot av tyska Bundestag, förbundsminister för ekonomi och klimatskydd), Adenauer Saal, Congress Centrum Nord

Spelbranschen växer och är i stort behov av nya talanger

Gamescom har ju sedan länge vuxit sig bortom sin ursprungliga identitet som ett konsumentorienterat spelevenemang. Idag fungerar det som en dynamisk B2B-plattform där branschfolk, entreprenörer och utbildare samlas för att skapa partnerskap, utforska innovation och få insikt i det snabbt föränderliga landskapet inom spelindustrin.

Utbildare inser också betydelsen av Gamescom som en plattform för att överbrygga klyftan mellan den akademiska världen och industrin. Här kan skolor och institutioner som specialiserar sig på spelutveckling visa upp sina läroplaner, projekt och studenters prestationer. Denna exponering lockar inte bara potentiella studenter utan gör det också möjligt för utbildare att anpassa sina program till branschtrender, vilket säkerställer att studenterna är utrustade med de senaste färdigheterna och kunskaperna som efterfrågas av marknaden.

Även för småskaliga spelstudios och s.k. Indie-studios så är Gamescom ett utmärkt tillfälle att visa upp sina spel, idéer, tekniker och produkter för en global publik. Den exponering som evenemanget ger kan bana väg för strategiska samarbeten, investeringsmöjligheter och erkännande i branschen. Deltagandet på eventet har blivit ett nav för nätverkande som främjar breda kontaktytor och som är avgörande för att driva innovation och tillväxt inom det egna bolaget och många planerar hela sitt produktionsår efter Gamescom-deltagandet.

Nationer som fokuserar på utbildningsutställningar

Länder runt om i världen tar tillfället i akt att visa upp sitt engagemang för spelutbildning i de nationella paviljongerna på Gamescom. Dessa paviljonger är ett bevis på den växande betydelsen av att fostra nästa generations spelutvecklare, designers och yrkesverksamma. Nationer som Sverige, Finland, Tyskland och Sydkorea har gjort betydande ansträngningar för att få en framträdande plats och har utnyttjat sina innovativa spelutvecklingsprogram och initiativ för att dra till sig internationell uppmärksamhet.

Stand: Spanien, Business Area, Hall 4.1

Dessa paviljonger understryker spelbranschens internationella karaktär, eftersom de samlar utbildare, studenter och entreprenörer under ett och samma tak. Denna enighet underlättar inte bara tvärkulturellt utbyte utan påskyndar också tillväxten av ett globalt ekosystem för spel.

För studenter som brinner för spelutveckling innebär Gamescom en inblick i deras potentiella framtid. Att ta examen med en specialisering inom spelprogrammering, grafisk design eller relaterade områden öppnar dörrar till en uppsjö av möjligheter, från att gå med i etablerade studior till att bana väg för sina egna entreprenörssatsningar.

Många framgångsrika spelutvecklare har påbörjat sin resa direkt efter att de avslutat sina studier. Beväpnade med sina kreativa idéer, tekniska färdigheter och beslutsamhet har de grundat startups som senare har vuxit till blomstrande spelutvecklingsföretag. Den entreprenörsanda som främjas av utbildningsinstitutioner och evenemang som Gamescom banar väg för dessa ambitiösa individer att forma branschens framtid.

Resan börjar tidigt

Passionen för spel grundläggs ofta i tidig ålder. Även om det inte finns någon fast ålder för att odla ett intresse för spelbranschen är det vanligt att man börjar utforska spelutveckling och design under tonåren. Med hjälp av lättillgängliga verktyg och onlineresurser kan unga entusiaster experimentera, lära sig och skapa sina egna spel. Detta självdrivna utforskande kan utvecklas till en formell utbildning och lägga grunden för en givande karriär.

I Sverige, som är känt för sitt innovativa utbildningssystem, är skolor som LBS Gymnasiet banbrytande inom spelutveckling. Genom att erbjuda praktiska kurser inom områden som spelprogrammering och grafisk design redan på gymnasienivå fostrar de nästa generations spelutvecklare från ett tidigt stadium. Evenemang som Gamescom ger studenter exponering för den bredare branschen, vilket stärker deras intresse och inspirerar dem att fullfölja sina drömmar inom spelvärlden.

I år hade vi i Sverige nordisk representation i landspaviljongerna, vi delade monter med Finland och Norge. Danmark hade en helt egen, enorm, paviljong. Och även om jag gläds åt vårt mest sydliga grannlands insiktsfulla satsning på sin inhemska bransch, så hoppas jag att vi, kanske redan nästa år kan ha en lite mer framträdande position. Vi har helt klart engagemang nog att skapa förutsättningarna därtill.

Vid pennan: Gabriella Kalteneckar, RISE GameNode

Björn Flintberg & Gabriella Kalteneckar på Gamescom
RISE GameNode

Dela den här artikeln
Följ:
Gabriella Kalteneckar är marknadsekonom med inrikting på strategisk affärsutveckling och ansvarar för projekt knutna till RISE Livslångt Lärande. Gabriella arbetar främst med projekt relaterade till spelutveckling inom ramen för test- och demomiljön GameNode samt nätverket PowerUp. Hon hörs också som ständig programledare i podden Spelfokus.