Behovsanpassade AI-kurser hjälper svensk industri ta täten Örebro universitet erbjuder sedan 2017 korta, flexibla och behovsanpassade AI-kurser på avancerad nivå för yrkesverksamma inom industrin. Kursprogrammet har fått namnet Smarter. Med hjälp av finansiering från KK-stiftelsen har Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem vid Örebro universitet, tillsammans med högskolorna i Jönköping och Skövde samt partners inom industrin,

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 35

Källkoll valet – en lärresurs för demokratiundervisningen på högstadiet I början av förra veckan startade UR sin satsning på källkritik för högstadielever inför årets val: Källkoll valet. Programserien, som är en del av UR:s långsiktiga arbete med demokratifrågor för unga, består av 15 avsnitt på vardera 11 minuter och leds av Åsa Larsson och Jack

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 34

Nordiska ministerrådets vision är att de nordiska länderna år 2030 ska vara gröna med en mångfaldig natur och en globalt konkurrenskraftig ekonomi. De ska också vara inkluderande och socialt hållbara samhällen. Det här förutsätter en digital omställning, digital kompetens och ett livslångt lärande inom alla samhällsområden, men det är ländernas utbildningssystem inte anpassade för. 20-21

Lämna en kommentar till DigiNorden – en konferens om digital kompetens och grön omställning

Målet med regeringens omställningspaket, som börjar tillämpas från den 1 oktober, är att underlätta för arbetsgivare och arbetstagare att hantera strukturförändringar i samhällsekonomin. En reformerad arbetsrätt, ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd samt ett omställningsstudiestöd för yrkesverksamma ska skapa stabilitet och trygghet för både arbetsgivare och arbetstagare. Omställningspaketet passar väl in i den svenska modellen –

Lämna en kommentar till Omställningspaketet kan ge mer stabilitet och trygghet i arbetslivet 

Yrkeshögskola i Danmark satsar på Utbildning 4.0 I tisdags sparkade den treåriga utvecklingssatsningen Program for Uddannelse 4.0 igång vid UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i danska Odense. Namnet på satsningen anspelar på Industri 4.0 – omvandlingen till en digital, smart och uppkopplad industri.  Den digitala utvecklingen är på väg att förändra industrin – och hela samhället

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 33

Skolbibliotek i Norge får medel till verksamhetsutveckling Tidigare i år utlyste Utdanningsdirektoratet medel som kommuner kan söka till projekt som ska stärka och utveckla skolbibliotekets verksamhet i grundskolan. Den här utlysningen sker årligen sedan 2018. Framför allt handlar det om att stimulera till läsning och att använda skolbiblioteket som en arena som kan stimulera till

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 32

Kompetensförsörjning och livslångt lärande är komplexa, sektorsöverskridande områden i ständig förändring. För att kunna ge likvärdiga förutsättningar att lära om och lära nytt, behöver aktörer på olika nivåer och i olika delar av samhället hjälpas åt. Inte minst är det viktigt att myndigheter inom berörda politikområden samverkar och samordnar sitt arbete. I början av juni

Lämna en kommentar till Formaliserad samverkan kan underlätta kompetensförsörjningen

Vidareutbildning och livslångt lärande i ett internationellt perspektiv Den oberoende danska tankesmedjan DEA publicerade nyligen en rapport som jämför åtgärder och tendenser kring vidareutbildning och livslångt lärande i åtta länder: Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Singapore, Storbritannien (Skottland), Sverige och Tyskland (Bayern).  Syftet med rapporten är att ge inspiration till initiativ som kan bidra till att

Lämna en kommentar till Ur nyhetsflödet vecka 31

Samhällsutvecklingen innebär att näringslivet, arbetsmarknaden och kraven på adekvata yrkeskunskaper ständigt förändras. Detta skapar möjligheter och utmaningar för såväl företag som individer. Löpande kompetensutveckling och lärande är nödvändigt för att kunna möta omställningarna. Vilken roll har staten inom det här området? Vad kan göras för att näringslivets kompetensförsörjning ska kunna säkras? Finns det kunskapsluckor som

Lämna en kommentar till Hur kan staten underlätta näringslivets kompetensförsörjning?

Gästskribent Kristina Björn tillsammans med medspanaren Lotta Fransson delar med sig av intryck och reflektioner från årets Almedalsvecka. Båda arbetar till vardags på RISE enhet Livslångt Lärande med huvudfokus på skolfrågor. 2022-års Almedalsvecka är precis avslutad och nyss hemkommen slår jag mig ned för att summera lite reflektioner och spaningar. Det har varit fem mestadels soliga, intensiva dagar med många

Lämna en kommentar till Spaning i Almedalen