Forskarintervjuer från Learning Forum 2018: Sylvana Sofkova Hashemi

Forskarintervjuer från Learning Forum 2018: Sylvana Sofkova Hashemi

Sylvana Sofkova Hashemi är docent i utbildningsvetenskap vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete på Göteborgs Universitet. I grunden är hon datalingvist och forskare i språkteknologi, och intresserar sig särskilt för literacy, multimodalitet och skriftspråkande.

Sylvana Sofkova Hashemi har drivit flera projekt som undersöker elevers kommunikation i sociala medier och etableringen av olika slags digitala resurser i undervisningen. Gränsöverskridande nordisk undervisning, där hon och hennes kollegor samarbetade med lärare, rektorer och forskare i Sverige, Danmark och Norge, är ett exempel.

Numera arbetar Sylvana Sofkova Hashemi praktiknära och utgår ifrån lärares frågor och problemställningar i sin forskning. Lärare behöver utveckla sin praktik, sin undervisning och sitt professionella språk för att kunna arbeta på ett bra sätt med digitala och multimodala texter i sin undervisning, konstaterar hon. Det är också viktigt att lärare ges möjlighet att utveckla ett professionellt förhållningssätt till digitaliseringen och hur den kan utveckla och förändra undervisningen.

Skolans digitalisering är en komplex och ganska besvärlig fråga. Det räcker inte att få in datorer och plattor i klassrummet och att använda program, tjänster och appar. Lärare måste också komma underfund med hur de nya möjligheterna ska användas i undervisningen och hur de på olika sätt kan bädda för tekniken i klassrummet, påpekar Sylvana Sofkova Hashemi.  

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *